چرا پا قلب دوم انسان است؟

۱۹ بازديد

چرا پا قلب دوم انسان است؟ قلب اولين عضوي در بدن است كه بايد خون را به تمامي نقاط بدن پمپاژ كند. اين خون از سر تا نوك پا و در همه جهات در جريان مي باشد و اكسيژن را به بافت ها رسانده و دي اكسيد كربن را از بافت ها گرفته و دفع مي كند. حال كه قلب وظيفه پمپاژ خون را دارد، پا چه نقشي در اين عملكرد دارد كه لقب قلب را به خود اختصاص داده است؟

در واقع در قسمت پاها، بدن در ايستاده ترين حالت خود قرار دارد و وقتي خون به اين ناحيه مي رسد بايد نيرويي باشد كه خون را برخلاف گرانش به طرف بالاي بدن پمپاژ كند.

اما اين كار آسان نيست چون نيروي جاذبه زمين مانع برگشت خون به طرف بالا مي شود، پس پا بايد مانند قلب به شكل يك عضو پمپاژ كننده دربيايد و خون را به سمت بالا بفرستد.

در واقع در پا يك سري دريچه هايي وجود دارد به نام دريچه هاي لانه كبوتري كه با انقباض خود، خون را به سمت بالاي بدن مي فرستند و به اين ترتيب خون خيلي راحت تر برگشته و مشكلي در سيستم جريان خون و اكسيژن رساني به وجود نمي آيد.

اما در صورتي كه به هر دليلي پا نتواند اين خون را به خوبي پمپاژ كند، شما احساس درد و ناراحتي آزاردهنده اي در اين ناحيه خواهيد شد. حالا مي دانيد چرا پا لقب قلب دوم انسان را دارد؟

هر چه سن افراد بالاتر مي رود، ممكن است مشكلات مربوط به عضلات پا بيشتر شده و اين قابليت پا اهميت بيشتري پيدا مي كند؛ به همين دليل لازم است در اين سن و سال، حتما از كفش هاي مناسب استفاده كنيد تا دچار بيماري هايي مانند آرتروز، ديسك كمر، بيماري هاي قلبي، واريس، كمردرد، زانو درد و.. نشويد.

چرا پا قلب دوم انسان است؟

چگونه از قلب دوم خود محافظت كنيم؟

در واقع پس از طي مسافت هاي طولاني، پا مستعد ابتلا به بيشترين ناراحتي هاست. پس بايد به فكر راهي باشيد تا اين درد و فشار را به كمترين ميزان خود برسانيد.

در حقيقت كفش مناسب اصلي ترين نقش را در سلامت پا ايفا مي كند و نبايد اهميت آن را دست كم گرفت. اما در كنار آن بهتر است چند نكته ديگر را هم در نظر بگيريد:

از تيغ يا ژيلت استفاده نكنيد؛

براي از بين بردن موهاي زائد پا بهتر است از ژيلت يا تيغ استفاده نكنيد. در واقع اپيلاسيون پا روش بهتري نسبت به تيغ مي باشد و آسيب كمتري به پا مي زند.

پس از هربار استفاده از ژيلت، پوست هاي مرده و موهاي زائد لاي اين تيغ گير كرده و پاك كردن آنها تقريبا غيرممكن خواهد بود و در استفاده بعدي مي تواند به بافت پا آسيب زده يا محل مورد نظر را مستعد رشد قارچ با باكتري كند. پس از ژيلت بيشتر از يكبار استفاده نكنيد.

هر روز پا را شست و شو دهيد؛

ما هر روز دست و صورت خود را بارها مي شوييم ولي از پاي خود غافليم. در حالي كه بيشتر از دست و صورت در معرض ابتلا به قارچ يا باكتري قرار دارد.

پس اگر آخر روز و هنگام بازگشت به خانه، حس و حال دوش گرفتن نداريد، حتما دست و پاي خود را به درستي بشوييد. وقتي در فصل تابستان صندل مي پوشيد، پا بيشتر در معرض آلودگي و گرد و خاك قرار دارد، به همين دليل شست و شوي آن هم اهميت بيشتري خواهد داشت.

كفش مناسب براي حفاظت از قلب دوم انسان

كفش استاندارد و طبي بايد داراي ويژگي هايي باشد كه از پاي شما به خوبي پشتيباني كرده و فشارهاي وارده را مهار كند. اما يك كفش طبي و استاندارد مناسب داراي چه خصوصياتي است؟ چطور يك كفش استاندارد را تشخيص دهيم؟

  • كفي كفش؛

كفي كفش استاندارد بايد استحكام لازم براي مهار فشار را داشته باشد و بتواند شوك هاي وارده را جذب كند. وقتي روي زمين راه مي رويد، نيرويي كه از سوي زمين به بدن شما وارد مي شود، حدود دو برابر وزن بدن است.

وقتي مي دوييد، نيروي وارده از زمين به بيش از 10 برابر وزن بدن مي رسد. به همين دليل كفي كفش بايد به اندازه اي انعطاف پذير و محكم باشد كه بتواند فشارهاي وارده از زمين را به خوبي خنثي و پخش كند تا مانع از ورود آنها به عضلات يا مفاصل پا شود.

  • پاشنه چوبي ممنوع؛

كفش هايي كه داراي كفي يا پاشنه چوبي يا MDF هستند، به سلامتي پا آسيب جدي مي رسانند. پاشنه چوبي خيلي زود پا را اذيت كرده و درد شديدي را به دنبال خواهد داشت. هميشه به دنبال كفي هايي با قابليت ارتجاعي و انعطاف پذيري بالا باشيد، زيرا در اين صورت كمترين فشار يا درد به پاي شما وارد خواهد شد.


"خريد انواع كفش مردانه ايراني مد روز"


  • كفش بايد كاملا فيت پا باشد؛

كفش طبي نبايد از پاي شما گشادتر يا تنگ تر باشد. چون در اين صورت پا را تحت فشار قرار داده و خون رساني را در اين ناحيه مختل مي كند. همچنين كفش تنگ باعث ايجاد زخم در پا شده و آرامش را از شما مي گيرد.

اگر كفش گشاد باشد، موجب ساييدگي يا ايجاد اختلال در انتقال نيرو خواهد شد. پس حتما در هنگام خريد دقت كنيد كه كفش داراي قالب استاندارد و كاملا فيت پا باشد.

  • فضاي مناسب براي انگشتان؛

فضايي كه در قسمت جلويي براي قرار گرفتن انگشتان پا تعبيه شده، نبايد خيلي تنگ باشد كه انگشتان بهم چسبيده يا روي هم بيوفتند.

از طرفي اين فضا نبايد به قدري گشاد باشد كه انگشتان از هم فاصله گرفته و در محافظت از آنها اختلال ايجاد شود. در واقع اگر انگشتان از هم فاصله زيادي داشته باشند، رويه كفش به خوبي نمي تواند از آنها در برابر ضربات احتمالي محافظت كند.

  • جنس رويه كفش بسيار مهم است؛

رويه كفش بايستي داراي انعطاف پذيري بالا و از جنس مش يا چرم باشد تا بتواند به عنوان يك عايق مناسب عمل كرده و از پا در برابر سرما يا گرما محافظت كند. اين رويه بايد قابليت تهويه و گردش هواي مناسب را درون كفش فراهم كند؛ به اين ترتيب با جلوگيري از رشد قارچ و باكتري، ديگر خبري از بوي بد پا نخواهد بود.

  • پنجه پهن؛

پنجه پهن و مرتفع يكي از مهم ترين قسمت هاي كفش محسوب مي شود. در صورتي كه اين ناحيه اندازه مناسب را نداشته باشد، پاي شما را با درد و آسيب روبرو خواهد كرد.

در واقع پنجه بايد فضاي كافي را داشته باشد تا انگشتان بتوانند به راحتي بالا و پايين رفته و كمي از هم فاصله بگيرند. به همين دليل استفاده از كفش هاي نوك تيز كه در قسمت پنجه تنگ هستند، توصيه نمي شود.

  • كفي قابل تعويض؛

بهتر است به دنبال كفشي باشيد كه كفي قابل جدا شدن و تعويض داشته باشد. در اين صورت وقتي پا ورم كرد، مي توانيد كفي را عوض كرده و آن را جابه جا كنيد تا فضاي بيشتري براي پا باز كنيد.

همچنين مي توانيد كفي ساده را با كفي طبي و درماني عوض كرده و راحتي بيشتري داشته باشيد. همانطور كه مي دانيد، در اثر تعريق زياد به ويژه در روزهاي گرم سال، داخل كفش مرطوب شده و پا را مستعد ابتلا به بيماري و زخم هاي قارچي خواهد كرد، اما وقتي كفي قابل تعويض باشد، با جايگزين كردن آن، مي توانيد رطوبت كفش را تا حد زيادي كاهش دهيد.

  • كف قوسي شكل؛

وسط كفي بايد به اندازه مناسب گوژ يا برجسته باشد تا دو انتهاي ديگر پايين تر از آن قرار بگيرند. در اين صورت حين راه رفتن، كاملا احساس راحتي خواهيد داشت چون هنگام اصابت پاشنه به زمين يا هنگام بلند كردن پاشنه از زمين، فشار چنداني به پنجه يا پاشنه وارد نخواهد شد.

  • تهويه مناسب؛

براي اينكه پاي شما عرق نكند، بهتر است تهويه مناسب درون كفش فراهم باشد. به اين ترتيب هم از بروز زخم هاي باكتريايي يا قارچي جلوگيري مي شود و هم با ليز نشدن داخل كفش، تعادل شما حفظ خواهد شد.

  • يقه و زباني نرم؛

يقه قسمتي است كه اطراف مچ پا را در برگرفته و زباني كفش زير بندهاي كفش قرار دارد. لازم است اين قسمت حاوي پدها و بالشتك هاي نرمي باشد كه فشار كمتري به پوست وارد كند.

سخن آخر

تا اينجا ويژگي هاي يك كفش استاندارد را شناختيم؛ در واقع اگر شما از يك فروشگاه معتبر خريد كنيد، خيالتان نسبت به استاندارد بودن كفش راحت خواهد بود.

شما مي توانيد تنوع گسترده اي از محصولات باكيفيت و استاندارد را در فروشگاه شهنرصندل مشاهده فرماييد. در ادامه گلچيني از كفش هاي استاندارد و جذاب را معرفي كرده ايم تا در انتخاب كفش مناسب به شما كمك كنيم.


"جهت مشاهده و خريد جديدترين مدلهاي كفشهاي طبي چرم طبيعي زنانه كليك كنيد"

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.